Vaikų adaptacija darželyje – tėvų rankose
Doc. dr. Sigita Burvytė
2024 m. rugpjūčio 28 d.
Kuo vaikai mažesni, tuo jų tėvai prieš rugsėjo 1-ąją išgyvena didesnį vidinį stresą dėl jų adaptacijos darželyje ar mokykloje. Tai natūralu, ypač jei tai pirmas vaikas, jis pirmą kartą išeis iš namų aplinkos ir jam reikės prisitaikyti prie naujos aplinkos bei naujų žmonių. Kas išleidžia ne pirmą savo atžalą arba iki vaikui pradedant lankyti darželį jau teko palikti jį su močiutėmis, seneliais, auklėmis ar kitais žmonėmis, tikėtina, jiems bus lengviau. Bet nebūtinai. Kiekvienas atvejis yra unikalus, vienintelis ir išskirtinis, nes šeimos narių tarpusavio santykiai, šeimos taisyklės, susitarimai, tėvų nuostatos yra skirtingi. Tai lemia skirtingas vaikų ugdymosi sąlygas.
Pakalbėkime apie tėčius ir mamas, apie jų jausenas, išleidžiant vaikus į darželį. Kiek tenka vesti seminarų tėvams, teikti individualias konsultacijas, drąsiai galiu teigti, kad vaikams lengviau sekasi išgyventi adaptaciją darželyje/mokykloje nei tėčiamas ypač mamoms.
Kodėl tokia drąsi šio straipsnio antraštė – vaikų adaptacija yra tėvų rankose?
Parašyti apie tai mane įkvėpė Vilniaus lopšelyje-darželyje „Lakštingala“ vykusi paskaita apie vaikų adaptaciją darželyje.

Turime ilgametes bendradarbiavimo tradicijas su šia ugdymo įstaiga. Jau kelinti metai iš eilės susitinkame iš anksto suplanuotame ir tikslingai numatytame seminare tėvams apie vaikų adaptaciją. Šio seminaro metu neteikiame tėvams informacijos apie patį darželį, mokytojas ir grupių aplinkas. Tačiau tikslingai skiriame laiką ir dėmesį tėvams, jų stiprinimui, žinių apie vaikų raidos ypatumus bei adaptacijos darželyje iššūkius ir jų įveiką suteikimui. Kiekvienais metais jaučiu pagarbą akademinei žinutei vaikų adaptacijos darželyje tema, patyrusių ugdymo įstaigos praktikų sukauptoms svarioms kokybinių tyrimų įžvalgoms, gerbiamos direktorės Virginijos Smalinskienės vertę kuriančioms trumpoms, bet reikšmingoms vaikų raidai detalėms ir jų įvardijimui bei, žinoma, tėvelių atvirai diskusijai, klausimams, pasisakymams. Viskas vyksta ,,be kaukių”, nuoširdžiai, kalbant apie esmę ir ieškant geriausių vaikų raidai sprendimų.

Ilgai galvojau apie šį susitikimą, jį analizavau ir supratau vieną svarbią tiesą, kad gerbiama direktorė, tikrai, yra labai įžvalgi, stiprindama tėvų ir mokytojų bendruomenę vaikų ugdymo klausimais, tai padeda tėvams ir mokytojams kalbėti ta pačia kalba bei geriau vieniems kitus suprasti Išskirtinę vaikų atmosferą sukuria išskirtinis tėvų bendruomenės mąstymas, išmintis ir norėjimas pažinti. Supratau, kad šios įstaigos tėvų bendruomenė yra išskirtinė. Metai iš metų čia tvyro ta pati į vaiko pažinimą orientuota atmosfera. Tik atitinkamos brandos žmonės gali išgirsti ir priimti jiems svarbią ir aukso vertės informaciją, kurią tikslingai panaudoję jie sukurs sąlygas savo vaikų gerovei ne tik dabar, bet ir padės jiems pasiruošti sėkmingam ir laimingam gyvenimui suaugus. Tėvų bendruomenės išmintingumas sukuria pasitikėjimu bei pagarba vieni kitiems paremtus tarpusavio santykius, kurie būti sėkmingai ir sklandžiai vaikų adaptacijai darželyje. Pedagogai gali įgyvendinti savo STEAM edukacijas, padėti vaikams atsiskleisti bendradarbiaujant su tėvais.

Vaikų adaptacija darželyje vyksta sklandžiai. Ikimokyklinio ugdymo įstaigoje vertinama akademinė parama, bet ji neturėtų savo vertės, jeigu direktorė nepadrąsintų savo mokytojų dalintis praktiškomis, kasdienėmis situacijomis ir jų pavyzdžiais su tėveliais, kas juos padrąsina ieškoti vaikų ugdymosi iššūkių sprendimų, atvirai kalbantis ir dalijantis savo rūpesčiais bei vaikų ugdymosi iššūkiais. Drąsa šiais laikais būti savimi yra prabanga, bet kai tarpusavio santykiai paremti pasitikėjimu, tėvai ir mokytojai sukuria pagarbų ryšį, o tai vaikams yra puikus pavyzdys, padeda saugiai tyrinėti supantį pasaulį.
Džiugu, kad turime tokį gražų pavyzdį. Ši bendruomenė verta mokslininkų dėmesio ir tyrimų, norint suformuoti rekomendacijas kitoms ugdymo įstaigoms, siekiant sukurti vaikų adaptacijai palankų bendruomenės mikroklimatą.
Remdamasi šios bendruomenės pavyzdžiu, noriu suformuluoti bendro pobūdžio rekomendacijas tėvams, kurie ruošiasi leisti savo atžalas į darželį ar pirmą klasę.

Kiekviena šeima į pasaulį žiūri pro savo langus, tad atsirinkime tai, kas būtu naudinga savo šeimai:
- Stebėkite ir pažinkite savo vaikus.
- Dalyvaukite ugdymo įstaigos organizuojamuose susitikimuose su specialistais ir susirinkite visą informaciją apie vaiko raidos ypatumus, įstaigos taisykles, dienotvarkę ir taikomus ritualus.
- Žinios suteiks galimybę plačiau pamatyti savo vaikų raidą bei atpažinti savo tinkamo/netinkamo elgesio su vaikais poveikį jiems, kad būtų patenkinti jų poreikiai.
- Stebėkite vaiko elgesio modelius, atpažinkite dominuojančius charakterio bruožus ir padėkite išsiugdyti trūkstamus.
- Kuo vaikas pagal amžių savarankiškesnis, tuo lengviau jam adaptuotis, tad stenkitės nieko nedaryti, ką jis gali padaryti pats.
- Pasitikėjimas vaiku padeda jam kaupti gyvenimo patirtį ir skatina ieškoti sprendimų, tenkinant savo poreikius.
- Vaikų poreikiai turi būti patenkinti (pakankamai miego per parą, fizinis krūvis, kokybiškas maistas ir palaikantis artimųjų žvilgsnis vaikui tinkamai pasielgus ar patyrus sėkmę).
- PASITIKĖTI PEDAGOGAIS ir kurti pagarba bei parama vieni kitiems paremtus tarpusavio santykius.
Reziumė. „Tai, kas neužmuša, padaro mus stipresnius“ (F. Nietzsche). Vadinasi, svarbiausia – pažinti savo vaikus ir po truputį apsunkinti jiems gyvenimą, kad tai, ką jie turi išmokti būtų lengviau įveikiama su nedidelėmis pastangomis ir jie galėtų patirti sėkmę, o ją patyrę, sulauktų mūsų – tėvų ir mokytojų – spindinčių akių bei palaikymo. Vaikams tai be galo svarbu.

Lengvos adaptacijos jums ir jūsų vaikams darželyje/mokykloje. Nėra neįveikiamų sunkumų, yra tik mūsų požiūris, kuris trukdo pamatyti geriausius sprendimus.
Ačiū Vilniaus miesto lopšelio-darželio „Lakštingala“ bendruomenei už pasitikėjimą, mano akademinės žinutės apie vaikų adaptaciją, kuri papildyta gyvenimiškais pavyzdžiais, vertinimą, už įkvėpimą parašyti šį straipsnį. Dėkoju direktorei už esmines įžvalgas, mokytojams – už pasidalinimą praktinėmis situacijomis su tėveliais, o tėveliams – už atvirumą, nuoširdumą ir didelį norą padėti savo vaikams kuo lengviau įveikti adaptacijos iššūkius. Atskira padėka tėčiams, kurie dalyvavo paskaitoje ir parodė didelį rūpestį bei pagarbą savo vaikų mamoms, ieškodami būdų, kaip joms padėti lengviau įveikti išsiskyrimo su vaikais iššūkius.
Su meile Sigita
Doc. dr. Sigita Burvytė
2024 m. rugpjūčio 28 d.
Kuo vaikai mažesni, tuo jų tėvai prieš rugsėjo 1-ąją išgyvena didesnį vidinį stresą dėl jų adaptacijos darželyje ar mokykloje. Tai natūralu, ypač jei tai pirmas vaikas, jis pirmą kartą išeis iš namų aplinkos ir jam reikės prisitaikyti prie naujos aplinkos bei naujų žmonių. Kas išleidžia ne pirmą savo atžalą arba iki vaikui pradedant lankyti darželį jau teko palikti jį su močiutėmis, seneliais, auklėmis ar kitais žmonėmis, tikėtina, jiems bus lengviau. Bet nebūtinai. Kiekvienas atvejis yra unikalus, vienintelis ir išskirtinis, nes šeimos narių tarpusavio santykiai, šeimos taisyklės, susitarimai, tėvų nuostatos yra skirtingi. Tai lemia skirtingas vaikų ugdymosi sąlygas.
Pakalbėkime apie tėčius ir mamas, apie jų jausenas, išleidžiant vaikus į darželį. Kiek tenka vesti seminarų tėvams, teikti individualias konsultacijas, drąsiai galiu teigti, kad vaikams lengviau sekasi išgyventi adaptaciją darželyje/mokykloje nei tėčiamas ypač mamoms.
Kodėl tokia drąsi šio straipsnio antraštė – vaikų adaptacija yra tėvų rankose?
Parašyti apie tai mane įkvėpė Vilniaus lopšelyje-darželyje „Lakštingala“ vykusi paskaita apie vaikų adaptaciją darželyje.
Turime ilgametes bendradarbiavimo tradicijas su šia ugdymo įstaiga. Jau kelinti metai iš eilės susitinkame iš anksto suplanuotame ir tikslingai numatytame seminare tėvams apie vaikų adaptaciją. Šio seminaro metu neteikiame tėvams informacijos apie patį darželį, mokytojas ir grupių aplinkas. Tačiau tikslingai skiriame laiką ir dėmesį tėvams, jų stiprinimui, žinių apie vaikų raidos ypatumus bei adaptacijos darželyje iššūkius ir jų įveiką suteikimui. Kiekvienais metais jaučiu pagarbą akademinei žinutei vaikų adaptacijos darželyje tema, patyrusių ugdymo įstaigos praktikų sukauptoms svarioms kokybinių tyrimų įžvalgoms, gerbiamos direktorės Virginijos Smalinskienės vertę kuriančioms trumpoms, bet reikšmingoms vaikų raidai detalėms ir jų įvardijimui bei, žinoma, tėvelių atvirai diskusijai, klausimams, pasisakymams. Viskas vyksta ,,be kaukių”, nuoširdžiai, kalbant apie esmę ir ieškant geriausių vaikų raidai sprendimų.
Ilgai galvojau apie šį susitikimą, jį analizavau ir supratau vieną svarbią tiesą, kad gerbiama direktorė, tikrai, yra labai įžvalgi, stiprindama tėvų ir mokytojų bendruomenę vaikų ugdymo klausimais, tai padeda tėvams ir mokytojams kalbėti ta pačia kalba bei geriau vieniems kitus suprasti Išskirtinę vaikų atmosferą sukuria išskirtinis tėvų bendruomenės mąstymas, išmintis ir norėjimas pažinti. Supratau, kad šios įstaigos tėvų bendruomenė yra išskirtinė. Metai iš metų čia tvyro ta pati į vaiko pažinimą orientuota atmosfera. Tik atitinkamos brandos žmonės gali išgirsti ir priimti jiems svarbią ir aukso vertės informaciją, kurią tikslingai panaudoję jie sukurs sąlygas savo vaikų gerovei ne tik dabar, bet ir padės jiems pasiruošti sėkmingam ir laimingam gyvenimui suaugus. Tėvų bendruomenės išmintingumas sukuria pasitikėjimu bei pagarba vieni kitiems paremtus tarpusavio santykius, kurie būti sėkmingai ir sklandžiai vaikų adaptacijai darželyje. Pedagogai gali įgyvendinti savo STEAM edukacijas, padėti vaikams atsiskleisti bendradarbiaujant su tėvais.
Vaikų adaptacija darželyje vyksta sklandžiai. Ikimokyklinio ugdymo įstaigoje vertinama akademinė parama, bet ji neturėtų savo vertės, jeigu direktorė nepadrąsintų savo mokytojų dalintis praktiškomis, kasdienėmis situacijomis ir jų pavyzdžiais su tėveliais, kas juos padrąsina ieškoti vaikų ugdymosi iššūkių sprendimų, atvirai kalbantis ir dalijantis savo rūpesčiais bei vaikų ugdymosi iššūkiais. Drąsa šiais laikais būti savimi yra prabanga, bet kai tarpusavio santykiai paremti pasitikėjimu, tėvai ir mokytojai sukuria pagarbų ryšį, o tai vaikams yra puikus pavyzdys, padeda saugiai tyrinėti supantį pasaulį.
Džiugu, kad turime tokį gražų pavyzdį. Ši bendruomenė verta mokslininkų dėmesio ir tyrimų, norint suformuoti rekomendacijas kitoms ugdymo įstaigoms, siekiant sukurti vaikų adaptacijai palankų bendruomenės mikroklimatą.
Remdamasi šios bendruomenės pavyzdžiu, noriu suformuluoti bendro pobūdžio rekomendacijas tėvams, kurie ruošiasi leisti savo atžalas į darželį ar pirmą klasę.
Kiekviena šeima į pasaulį žiūri pro savo langus, tad atsirinkime tai, kas būtu naudinga savo šeimai:
- Stebėkite ir pažinkite savo vaikus.
- Dalyvaukite ugdymo įstaigos organizuojamuose susitikimuose su specialistais ir susirinkite visą informaciją apie vaiko raidos ypatumus, įstaigos taisykles, dienotvarkę ir taikomus ritualus.
- Žinios suteiks galimybę plačiau pamatyti savo vaikų raidą bei atpažinti savo tinkamo/netinkamo elgesio su vaikais poveikį jiems, kad būtų patenkinti jų poreikiai.
- Stebėkite vaiko elgesio modelius, atpažinkite dominuojančius charakterio bruožus ir padėkite išsiugdyti trūkstamus.
- Kuo vaikas pagal amžių savarankiškesnis, tuo lengviau jam adaptuotis, tad stenkitės nieko nedaryti, ką jis gali padaryti pats.
- Pasitikėjimas vaiku padeda jam kaupti gyvenimo patirtį ir skatina ieškoti sprendimų, tenkinant savo poreikius.
- Vaikų poreikiai turi būti patenkinti (pakankamai miego per parą, fizinis krūvis, kokybiškas maistas ir palaikantis artimųjų žvilgsnis vaikui tinkamai pasielgus ar patyrus sėkmę).
- PASITIKĖTI PEDAGOGAIS ir kurti pagarba bei parama vieni kitiems paremtus tarpusavio santykius.
Reziumė. „Tai, kas neužmuša, padaro mus stipresnius“ (F. Nietzsche). Vadinasi, svarbiausia – pažinti savo vaikus ir po truputį apsunkinti jiems gyvenimą, kad tai, ką jie turi išmokti būtų lengviau įveikiama su nedidelėmis pastangomis ir jie galėtų patirti sėkmę, o ją patyrę, sulauktų mūsų – tėvų ir mokytojų – spindinčių akių bei palaikymo. Vaikams tai be galo svarbu.
Lengvos adaptacijos jums ir jūsų vaikams darželyje/mokykloje. Nėra neįveikiamų sunkumų, yra tik mūsų požiūris, kuris trukdo pamatyti geriausius sprendimus.
Ačiū Vilniaus miesto lopšelio-darželio „Lakštingala“ bendruomenei už pasitikėjimą, mano akademinės žinutės apie vaikų adaptaciją, kuri papildyta gyvenimiškais pavyzdžiais, vertinimą, už įkvėpimą parašyti šį straipsnį. Dėkoju direktorei už esmines įžvalgas, mokytojams – už pasidalinimą praktinėmis situacijomis su tėveliais, o tėveliams – už atvirumą, nuoširdumą ir didelį norą padėti savo vaikams kuo lengviau įveikti adaptacijos iššūkius. Atskira padėka tėčiams, kurie dalyvavo paskaitoje ir parodė didelį rūpestį bei pagarbą savo vaikų mamoms, ieškodami būdų, kaip joms padėti lengviau įveikti išsiskyrimo su vaikais iššūkius.
Su meile Sigita