Kaip mokytojas gali padėti vaikams įveikti adaptacijos iššūkius darželyje ir mokykloje?

Doc. dr. Sigita Burvytė

2024 m. rugsėjo 10 d.

2024 m. rugpjūčio 30 d. Vilniaus darželis-mokykla „Vilija“ sutelkė mokytojus ir švietimo pagalbos specialistus saviugdai ir pagilinti žinias apie šių dienų vaikų raidos ypatumus ir ką mokytojai turi žinoti, kad galėtų užtikrinti harmoningas jų ugdymosi sąlygas.

Seminare dalyvavo ikimokyklinio ir priešmokyklinio bei pradinio ugdymo mokytojos. Vos įžengus į įstaigą, ugdymo įstaigos bendruomenė apgaubė ypatingu rūpesčiu ir stebino greita tarpusavio komunikacija. Socialinė pedagogė talkino statant automobilį, lauke su vaikais būnanti pedagogė informavo direktorę, kad atvykau, ir pasitiko prie darželio plačiai šypsodamasi.

Direktorė skyrė laiko ir aprodė darželio-mokyklos patalpas, kurios naujas korpusas įrengtas vadovaujantis universalaus dizaino principais. Džiugino direktorės ir darbuotojų tarpusavio santykiai, kurie paremti abipuse pagarba ir pasitikėjimu.

Tokia gausa mokytojų, tikriausiai visi darželio ir mokyklos pedagogai, dalyvavo seminare. Maniau, kad nepavyks suvaldyti tokios didelės auditorijos, bet maloniai nustebino ir pradžiugino bendruomenės narių aukštas bendras kultūros lygis. Tik lektoriui pradėjus kalbėti visi bendruomenės nariai rodė didžiulę pagarbą ir dėmesingai klausėsi, aktyviai įsitraukė atlikdami patyrimines teoriją iliustruojančias užduotis. Darbo grupėse metu išryškėjo bendruomenės narių tarpusavio ryšys ir jautrumas vienas kitam. Seminaro dalyviai noriai praktikavosi tarpusavyje, dalinosi jautriomis akimirkomis, padėkos žodžiais. Atliktos praktinės užduotys padėjo bendruomenės nariams geriau pažinti save, suprasti vidines emocines ir fizines ribas bei papildyti savo žinių bagažą, kaip bendradarbiaujant su tėveliais ir tarpusavyje nustatyti leistino elgesio ribas bei pagarbiai susitarti.  Ypatingas ugdymo įstaigos mikroklimatas ir ore tvyranti pagarba sukuria mokiniams palankią aplanką, o mokytojai ir visi bendruomenės nariai yra geras tarpusavio santykių puoselėjimo pavyzdys. Dirbdama su šeimomis ir ugdymo įstaigų bendruomenėmis pastebėjau, kad vaikams trūksta tinkamo elgesio ir tarpusavio bendravimo gerųjų pavyzdžių. Tad šios ugdymo įstaigos mokiniams labai pasisekė, nes jie auga stebėdami pagarbų mokytojų tarpusavio, mokytojų ir tėvų bei mokytojų, tėvų ir vaikų tarpusavio bendravimą.

Seminaro produktyvumą lemia motyvuoti pedagogai, kurie nori gilinti žinias ir pažinti šių dienų vaikus. Aptarėme daug svarbių temų ir edukacinių momentų. Diskutavome ir analizavome mokytojo svarbą vaikų adaptacijos procese, įsitikinome, kaip svarbu mokytojams nuolat gilinti vaikų raidos ypatumų pažinimo žinias, analizuoti aplinkos konteksto pokyčius bei pažinti tėvų patiriamus vaikų ugdymosi iššūkius, nuolat dirbti su tėvais, laikytis pagarbių tarpusavio susitarimų. Analizavome bendras situacijas, kaip turi elgtis pedagogai, kad vaikai kuo sklandžiau įveiktų adaptacijos iššūkius darželyje ir mokykloje. Mokytojų, mokytojų padėjėjų, švietimo pagalbos specialistų ir tėvų bendradarbiavimas pagrįstas pasitikėjimu bei tarpusavio pagarba sukuria vaikų gerovę ir harmoningą ugdymąsi užtikrinančią aplinką.

Atsakingi ir turintys vidinę motyvaciją mokytojai nuolat siekia tobulinti savo kompetencijas, nors ir neturi sunkumų ugdydami vaikus. Bet todėl ir neturi, kad nuolat kelia kvalifikaciją ir kasdien siekia sukurti harmoningas vaikų ugdymosi sąlygas. Seminaro metu padarėme vieningą išvadą, kad mokytojų savęs bei vaikų pažinimo kompetencijos, gebėjimas kurti pagarbius santykius su vaikais – lemiantis veiksnys skatinant vaikų visapusiškos asmenybės ugdymąsi. Jei sukurtas tarpusavio ryšys su vaikais, tada jų leistino elgesio ribos nustatomos bendrais susitarimais be dramų ir didelių nepasitenkinimų, kiekvienam prisiimant asmeninę atsakomybę už savo veiksmus.

Mokytojai parodė susidomėjimą VšĮ „Vaikų ugdymas“ sukurta pozityvios tėvystės platforma „Kaip užauginti laimingą žmogų?“ ir pakvietė mane į tėvelių susirinkimus, suteikė galimybę pristatyti jiems naują pozityvios tėvystės platformą. Mokytojai rūpinasi ne tik savo savišvieta, kad sukurtų harmoningas šių dienų vaikų ugdymosi sąlygas, bet ir stengiasi dalintis su tėveliais jiems aktualia informacija, siekia kalbėtis „ta pačia kalba“, kad galėtų geriau suprasti vieni kitus.

Lankantis tėvelių susirinkime teko garbė susitikti miesto Vilniaus miesto savivaldybės administracijos vyriausiąją patarėją švietimo klausimais Aliną Kovalevskają, kuri atvyko pasveikinti Vilniaus darželis-mokykla „Vilija“ bendruomenės su Rugsėjo 1-ąja. Prasmingos partnerystės ir palaikantys bei pagarbūs tarpusavio santykiai įkvepia bendruomenės narius kūrybiškai veikti siekiant vaikų gerovės.

 

Padarėme išvadą, kad mokytojų kompetencijos yra lemiantis veiksnys kuriant įtraukią vaikų ugdymosi aplinką grupėje / klasėje.

Pagarbiai Sigita